Julia Tipsar!



Reginig höst, blöt snö och lerig vår, inte speciellt bra för hästens hovar och ben!
Då våran spolspilta är upptagen med foder så spolar jag benen direkt när jag tar in från hagen.
Vi har en slang vid dörren som jag tar ut och spolar benen innan borstning!
Om du låter bli att rengöra hovar och ben då och då riskerar din häst att få olika sjukdomar.
Jag skötte en häst som fick hovböld då jag inte spolade benen, det lärde mig ett och annat !
Så spola ben och hovar för att hålla hästen frisk ifrån det !



Kommentarer
Postat av: Jeanette

Tänkte påpeka att vatten är inte heller bra för benen eller för hovarna. Bakterierna som orsakar mugg stormtrivs i blött hovskägg och det är extremt svårt att skölja bort dessa med vatten. Det är alltid mer rekomenderat att vänta tills leran torkat och sedan borsta noggrant. ;)

Och hovböld får inte hästen pga att man glömt spola av benen, utan av att hästen trampat på något, haft något hårt i hoven en längre tid eller av dålig hovslagning.

2010-09-28 @ 23:43:20
URL: http://jeeanette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0